Minkähän takia autojen testaukseen on muodostunut neljä tabua, joista testaajat eivät lainkaan kirjoita?
Autojen musta sisustus.
- Musta sisustus on aggressiivinen. Miksi auton sisustan pitää olla kuljettajan aggressiivisuutta lisäävä?
- Jotkut autokauppiaat tosin myyvät autoja mustalla sisustuksella sen vuoksi, ettei lika näy. Käsittääkseni kaikki ihmiset eivät ole niin likaisuutta suosivia, että se pitäisi tuolla tavalla pitää pois näkyvistä. Musta sisustus tekee auton sisätilat pienen ja ahdistavan tuntuiseksi.
- Mustassa autossa ei oikein näe tavaroita. Niihin joutuu turhaan kohdistamaan huomionsa. Se on pois liikenneturvallisuudesta.
Mittareiden sijoitus,
- Mittarit sijoitetaan ohjauspyörän etupuolelle.
- Se vie paljon pois ohjauspyörän korkeussäädön käytettävyydestä. Kun ohjauspyörä on mukavasti ala-asennossa, niin selkää joutuu vetämään hankalasti kasaan nähdäkseen nopeus- tai kierroslukemat. Ohjauspyörä peittää juuri ne yleisemmät mittarin alueet.
- Mittareiden sijoittelu nykyiselle paikalleen oli ihan hyvä aikana, jolloin ohjauspyörät olivat isompia ja ohuempia.
Näyttö / monitori.
- Se on lähes poikkeuksetta sijoitettu liian alas.
- Katsoessaan vaikka auton omaa navigaattoria kuljettaja joutuu suuntaamaan katseensa viereisen istuimen jalkatilaa kohden. Se on aika vakava huomion suuntaaminen pois liikenteestä
Ohjaustehostin.
Ohjausta kuvataan napakaksi tai tunnokkaaksi.
- Minusta ohjauspyörän kääntämiseen ei pitäisi tarvita oikeastaan lainkaan voimaa. Sen pitäisi siis kääntyä lähes puhaltamalla.
- Nykytekniikalla ohjauspyörän jäykkyys olisi helposti ja luotettavasti säädettävissä. Jonkinlainen valintamahdollisuus olisi ihan mukava.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti