tiistai 1. helmikuuta 2011

Jaguar XJ 3.0 V6 D Premium Luxury LWB – Hieno kokonaisuus hyvin varustein


Suunnittelisin unelma-autoni sisutuksessa kaksi juttua toisella tavalla.

Mittarit.
Mittareiden ja kojelaudan keskellä olevien ilma-aukkojen sijoittelu on jotenkin jämähtänyt menneisyyteen. 40 - 50 vuotta sitten ohjaupyörät olivat ohutkehäisempiä ja suurempia. Lisäksi on tullut ohjauspyörän korkeus- ja syvyyssäädöt. Mittarit on kuitenkin jätetty entiselle paikalleen ohjauspyörän etupuolelle kiiteäksi osaksi kojelautaa. Käsittääkseni korkeussäätö ei ole itsetarkoitus, vaan mittareiden pitäisi näkyä myös silloin, kun korkeussäätö on alimmassa asennossa ja penkki tukee yläasennossa mukavasti reisiä. Nyt tilanne on se, että mittarit peittyvät paksun ohjauspyörän taakse.
Siis - mittarit jonnekin muualle tai niiden pitää liikkua ohjauspyörän korkeussäädön mukana.
Muuten - toimittajatkin voisivat ottaa joskus sellaisenkin kuvan mittareista, jossa ne ovat edellä kuvaamassani tilanteessa.

Entä sitten keskellä olevat raitisilmasuuttimet?
Jaguarin tapauksessa voisi olettaa ilma-aukkojen suunnittelussa ja niiden korostetun korkealla olevan paikan viittaavan kokeilumallin voimanlähteenä oleviin kahteen pienoisturbiniin. Jaguar ei kuitenkaan ole ainoa auto, jonka suunnittelussa navigaattori on sijoitettu jonnekin, missä sattuu olemaan tilaa. Kun kiinteä navigaattori sijoitetaan esim Jaguarin tavalla, niin kuljettan katse suuntautuu hyvin alas, lähes hänen vieressään olevaan jalkatilaan. Siinä vaarannetaan liikenneturvallisuus.
Navaigaatorihan on sellainen laite, jota seurataan auton liikkuessa. Silloin katsetta ei pitäisi usein ja pitkään suunnata muualle kuin liikenteeseen.


Jaguar XJ 3.0 V6 D Premium Luxury LWB – Hieno kokonaisuus hyvin varustein – Moottori – Plaza

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti